Geplaatst op Geef een reactie

10 tips voor een opgeruimd bureau

Opgeruimd bureau

Opgeruimd bureau

Een opgeruimd bureau/werkplek is enorm belangrijk als je productief aan het werk wilt en wilt blijven. Een overvol bureau met stapels papieren, notities en andere zaken, zorgen voor prikkels en dus afleiding. Uit Onderzoek van Princeton University’s neurowetenschappelijke instituut is gebleken dat, rommel op je bureau het lastig maakt om je te focussen op één taak en om informatie te verwerken. Je wordt namelijk afgeleid door alle zaken op je bureau.

Het blijkt zelfs dat de rommel op je werkplek ook invloed heeft op je emoties, gedrag, beslissingen en relaties met anderen!

10 tips voor een opgeruimd bureau

  1. Koop bakjes! Echt ik ben een fan van bakjes en ook dit komt aan bod in de cursus timemanagement. Begin met het sorteren van alle losse papieren op je bureau. Gooi direct weg, wat weg kan. Papieren waar je nog wat mee moet doen in een bakje en de overige papieren ruim je op in het archief en/of mappen.
  2. Schrijf aantekeningen op, op 1 centraal punt, gebruik hiervoor een notitieblok of de handige notitie inserts voor in de organizers. Zo raak je ook nooit meer notities kwijt.
  3. Bewaar kleine losse items zoals, nietjes, paperclips, elastiekjes enz. in een bakje.
  4. Ruim je pennenbakje op, 10 pennen in een bakje is echt niet nodig en gooi de kapotte pennen gelijk weg.
  5. Ruim alle (oplaad)snoeren e.d. op. Bind ze bij elkaar en werk ze weg, niks is zo hinderlijk als al die losse snoeren op je bureau.
  6. Ruim alles van je bureau af wat je niet dagelijks nodig hebt. Zaken die je meerdere keren per dag nodig hebt, zorg dat die binnen handbereik liggen.
  7. Zorg voor genoeg opbergruimte en heb je geen mogelijkheid voor een ladeblok, of kast. Kijk dan of je een plank boven je werkplek kunt hangen.
  8. Hang een whitebord/prikbord op. Zo kun je belangrijke informatie, of dat leuke kaartje ophangen en ligt het niet op je bureau
  9. Maak je bureau schoon! Ik raad het af, maar veel mensen ontbijten/lunchen achter hun bureau. Niks is zo vervelend als kruimels, of een plakkerig bureau, wat uiteindelijk ook weer aan je papieren plakt. Vergeet ook al het stof niet.
  10. Leer jezelf een routine aan. Ruim papieren gelijk op waar ze horen (of in de hierboven genoemde bakjes). Heb je iets gebruikt, zet het dan direct terug, waar je het vandaan hebt gepakt.

Houd je bureau opgeruimd

Met bovenstaande tips zorg je ervoor dat jouw bureau opgeruimd wordt, nu is het de taak om hem ook opgeruimd te houden. Wacht dus niet tot het einde van de week om jouw bureau op te ruimen, maar werk continu papieren, post-it’s, mappen en andere zaken weg. Op deze manier houd je jouw bureau opgeruimd en netjes en kun je elke dag weer aan fris bureau starten.

Tips

Heb jij nog tips om je bureau/werkplek opgeruimd en schoon te houden? Laat dat hieronder weten zodat, anderen er wellicht ook iets aan hebben.

Geef een reactie